Olla kroonisesti sairas; mitä se tarkoittaa




 Aina välillä tulee tarve kirjoittaa ME ja MCS sairauksista ja yleensä se tarve tulee, kun olet ollut tekemisissä ihmisten kanssa. Ja aina välillä mieskin osaa hämmästyttää kysymyksillään, vaikka olen ollut jo 7,5 vuotta kotona sairaana. Silti mies on minun paras ymmärtäjäni, mutta olen tietysti tehnyt tietoisen valinnan, että koitan mahdollisimman vähän valittaa olostani perheelleni; sitä varten minulla on vertaisystäväni, jonka kanssa voimme purkaa syvimmät tuntemuksemme.

Vastaus otsikkoon lyhykäisyydessään on se, että kroonisesta sairaudesta ei saa lomaa, ei edes viikonlopuksi😊


Eilen minulla oli lääkärini kanssa videovastaanotto ja tietysti sekin aiheutti tämän asioiden miettimisen. Tarvitsin sairasloman jatkon ja C-lausunnon vammaistukea varten. Aikuinen poikani sijaisti sairaana olevaa henkilökohtaista avustajaani ja toimi muistinani vastaanotolla. 

Lääkäri aloitti kysymään lausuntoa varten, että no niin mitenkäs se sun päivä oikein menee? Että sä nouset ylös, teet aamutoimet…ja tässä vaiheessa jouduin jo keskeyttämään, että hetkinen, peruutetaanpas vähäsen. Ensinnäkin; minun yöuneni ei koskaan ole palauttavaa. ME-sairauteen kuuluu unihäiriöt ja minulla se tarkoittaa sitä, että kroppa herättää tai keventää untani vähän väliä, koska menisin liian syvään uneen muuten ja verenpaine ja sydämensyke laskisivat liikaa. Myös hengitys katkeaa monesti. Joten kun herään, minun on samantien noustava, vaikka olisin väsyneempi kuin nukkumaanmennessä, koska pitää alkaa herättämään kroppaa ja saada se taas ”eloon”. 

Ja minun ”aamutoimeni” ovat sitä, että menen nojatuoliini  odottamaan, että pahoinvointi ja heikotus pienenevät ja samalla mieheni tekee minulle aamupalan, jonka syön sitten tässä nojatuolissani. Muut valmistautuvat töihin ja kouluun, minä odottelen, että vointi tasaantuisi niin, että pääsen pesemään hampaani ja hyvässä lykyssä puettua päälle samalla reissulla. Jos ei ole niin hyvä tuuri, 45 minuuttia istumista nojatuolissa ja uusi yritys. Eli ei voi kertoa Kelalle, että teen aamutoimet, koska minun aamutoimeni menevät hieman erillä lailla kuin terveitten. Ja tämä on siis joka aamu; ollut jo monta vuotta. 

Näin sujui päivän ja elämäni kertominen; kaikki piti avata uudestaan, mitä ne tarkoittavat ME-potilaalla. Vaikka lääkäri ne oli kuullut, mutta kun pitää kirjoittaa niistä, helposti terve kuittaa jonkin toiminnon yhdeksi sanaksi, mikä sairaalla oikeasti tarkoittaa osissa tekemistä tai tekemättömyyttä.

Toinen asia, mitä olen huomannut, mitä mieheni kuin myös toisten ihmisten on vaikea tajuta tai sitä ei aina muisteta. Jos terveellä on flunssa, mahatauti tai maha muuten vain sekaisin, jos on vaikka syönyt huonosti, se on aika tuskallista. Mieheni voi selittää kuinka on kurja olo ja jos sanon, että joo minullakin on maha sekaisin, niin toinen on, että niinkö, että eikö olekin rasittavaa! Tuskailu jatkuu ja elämä on jotenkin pysähdyksissä, kun ei voi tehdä mitään, kun maha on kipeä ja suolisto sekaisin. Älkää ymmärtäkö väärin; tiedän kyllä, että se on kurjaa ja tuskallista ja elämä on silloin aika pysähdyksissä. Mutta erotuksena kroonisesti sairaaseen, se olo yleensä helpottaa jossain vaiheessa.

Ei kroonisesti sairaalla. Minä olen sisäilmasairastunut ME- ja MCS-potilas, jonka päivittäisiin oireisiin kuuluu pahoinvointi, etova olo, mahakipu ja ripuli tai ummetus. Eivät nämä enää ylitä uutiskynnystä eli en minä näistä enää mainitse kenellekään, että asia on näin. Joten hämmästyn aina, kun mieheni kysyy, että onko sullakin maha sekaisin, että eikö olekin ärsyttävää😅

Ja nämä ovat vain pieni osa päivittäisistä oireistani. Joskus sanon, että siihen nähden, mitä kärsin joka päivä, minä olen kyllä yllättävän iloinen ja kärsivällinen ja elämänmyönteinen, mutta luulen, että ei sitä silti täysin ymmärretä, mitä se tarkoittaa. Mitä vaikeuksia kroonisesti sairaalla on joka päivä kestettävänä.

Tämän kirjoituksen ei ollut tarkoitus olla mikään valitus, ihan vain muistutusta välillä meidän sairaitten arjesta.

13-vuotias poikani sanoi yhtenä päivänä aivan yllättäin, että ajattele äiti, kun joku päivä Yle tulee sua haastattelemaan (en tiedä miksi juuri Yle🤭ja miksi tulisi minua haastattelemaan😅) ja ne kysyy, että miten sä oikein oot kestänyt tämän kaiken ja tehnyt näin paljon sukkia🩷🩷🩷


Kommentit

  1. Lasten suusta tulee totuus eli pitäisiköhän antaa ylelle vinkki :D Aivan ihania sukkia taas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus tulee tosiaan lasten suusta yllättäviä ”totuuksia” asioista ja taasen huomaa miten lapset tajuavat, vaikka välillä yrittäisikin säästää heitä🩷

      Poista
  2. Eri sairaus, mutta loppuiän kaveri: epilepsia. Aamu- ja iltapalaksi kourallinen lääkkeitä eikä yhtäkään päivää ilman "jos" tai "ehkä" -sanaa. Koskaan ei voi tietää.
    Tuo C-lausunnon hakeminen on tuttua; kolmen vuoden välein toimitettava uusi hakemus ja lausunto vammaistukea varten - vaikka mikään ei muutu. Ilmoittaisin toki, jos tilanne pahenisi, parane tämä ei. No ei siinä mitään, mukava nuori lääkäri oli, kiva oli jutustella - hän varmaan oppi paljon uutta epilepsiasta 😊 Mutta tiedätkö mikä iski kuin kivi kalloon? Entinen työkaverini on nykyään Kelassa töissä ja kun kerroin, miten hyvää palvelua tuon hakemuksen ja viivästyneen c-lausunnon kanssa sain, hän kysyi multa "Miten sullekin sitä vammaistukea maksetaan?"
    Niin noh, varmaan siksi kun olen oikeutettu siihen... Mutta kun ei ole ulospäin näkyvää vammaa.

    Mutta poikasi ei ole ihan hakoteillä; miksipä ei sinuakin voitaisi tulla haastattelemaan - yhtä hyvin "julkkiksia joilla on pikkuvarvas kipeä" (no nyt olin ehkä vähän ilkeä ja kohtuuton) - mutta sinulla on lapsenkin silmin raskasta ja rankkaa sairautesi kanssa.
    Jaksamista sinulle 🤗

    Ihania sukkia olet neulonut jälleen, olet uskomaton puikkojen kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai että näitä ihmisten älyttömiä kysymyksiä! Ei tulisi mieleenkään ihmetellä miksi epileptikolle maksetaan vammaistukea, kun se on juuri niinkuin sanoit; koskaan ei voi tietää. Elämä muuttuu ihan täysin myös epilepsian myötä ja valitettavasti sekin on krooninen sairaus.
      Minä sain nyt onneksi lääkärintodistuksen toistaiseksi voimassaolevaksi, kun tähän asti olen joutunut sitä hakemaan puolen vuoden välein. Lääkäri sanoi, että olet nyt sitten sairaslomalla tästä ikuisuuteen, jos ei mitään mullistavaa tapahdu. Ja minä vastasin, että tunnethan sinä minut; jos minä tästä kuntoudun, niin varmasti alan tekemään jotakin🥳 Mutta krooninen mikä krooninen.
      Niin, kyllähän niitä monia muitakin haastatellaan ja monien muidenkin sairauksien edustajia, mutta harvemmin ME-sairautta tai monikemikaaliyliherkkyydestä kärsivää. Toisaalta eipä minulla mitään uutta olisi kerrottavaa; ihan samanlaisia sukkia minä teen kuin muutkin😅

      Poista
  3. Ihania sukkia! Noihin ei varmaan ole ohjetta missään saatavissa..?

    Ja tsemppiä tilanteeseesi. Näin se varmaan on, että kukaan muu kuin saman kokenut ei voi tilannettasi täysin ymmärtää, mutta jo se, että kirjoitat, toivottavasti lisää ymmärrystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa noihin sukkiin on ohje ostettavissa Lankajengistä(linkki ohjeisiini on sivupalkissa). Samistelusukkien nimellä ja eri värityksellä, mutta muuten ohje on sama. Minä olen vain näissä sukissa kokeillut eri värityksiä.
      Toivottavasti ymmärrys näitä sairauksia kohtaan tosiaan lisääntyy, kun kirjoitamme niistä. Aina ei ole helppo ymmärrettävästi kertoa näistä oireista, kun harvemmin löytyy yhtymäkohtia ”normaaleista” oireista.

      Poista
  4. Ilman muuta tulee YLE, tai Puoli seiska, tai edes Strömsö! ;) Tai sitten sellainen henkilökuvaus; Irkun elämä, tai Lähikuvassa Irkku, sukat veivät Irkun mennessään ;)
    Toisen asemaan on vaikea asettautua ja kömmähdyksiä käy. kokeilin tuossa taannoin yhden miehen jalkoja, kun oli kovasti turvotusta ja toisessa jalassa paha haavaumakin. Kas, kun toinen jalka ei ollut turvoksissa, johtuen ehkä siitä, että se oli proteesi ;D

    VastaaPoista
  5. Sukat veivät Irkun mennessään🤣🤣Mutta Strömsön voisin ottaa tänne, niin voisin näyttää, miten useinkaan ei mene niinkuin Strömsössä😅
    Oli siinä varmaan hetkisen ihmettelemistä, miten toinen koipi oli niin huonossa kunnossa ja toinen aivan eri maata🤭

    VastaaPoista
  6. Tavoitan postauksesi sisällön oman kroonisen sairauden kautta. Näkisin sinut niin mielelläni TV:ssä! Aivan super super ihania sukkia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia ja näinhän se menee, että helpommin on asiat sisäistettävissä, kun on omakohtaisia kokemuksia❤️

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sadonkorjuusukkien ilmainen ohje

Mustavalkoiset Unikkosukat

Varpu-sukat eri väriyhdistelmillä