Kesäreissulla

Oltiin kesälomareissulla, jonka piti kestää viikon, mutta jaksoin viisi päivää ja sitten oli käännettävä nokka kotia kohden. Mutta ihan tyytyväinen olen tähän reissuun; paljon enemmän kuin olisin pari vuotta sitten edes tohtinut haaveilla🩷

Vuokrasimme retkeilyauton, kun se on ainut menopeli, missä minä voin yöpyä ja matkustaa ja tiistai-aamuna lähdimme matkaan; minä, mieheni ja 13-vuotias teinimme😁Ehkä ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun saimme hänet mukaamme ja siksikin tämä matka oli ainutlaatuinen ja merkityksellinen minulle.

Budjetti oli pieni, joten rahaa meni leirintäaluemaksuihin, ruokaan ja pääsylippuihin. Kaikki laskettiin tarkkaan.

Kävimme Ruovedellä Runebergin lähteellä, Tampereen kirkkoja katsomassa, Turun linnassa, Vanhassa Porvoossa, Matildedahlin luonnonkauniissa leirintäalueella kuin myös ystäväni luona pikaisesti pyörähtämässä. Sitten vointini huononikin huomattavasti ja lähdimme kotia kohti.

Silti reissusta jäi paljon muistoja, joita pystyi toteuttamaan ilman rahaakin. Emme pystyneet käydä missään ulkona syömässä, mutta Kotipizzan pizzat retkeilyautossa olivat ihan yhtä hyviä välillä.

Ruovedellä oli tosi kaunista ja kävelimme polkua pitkin venesatamaan, jossa pystyi aistimaan menneen ajan ja lukemaan runoja, joita oli tauluissa polun varrella.

Tampereella katsastimme kirkot ja lähdimme sitten Turkua kohti. Turun linnassa kiersimme vanhan puolen ja pojan kanssa tutkailimme kaikki näyttelyn esineet tarkkaan. Lopussa mieheni saikin vetää minua ylös linnan jyrkkiä portaita ja lopulta olimme kaikki ihan hiestä märkinä ja raittiin ilman tarpeessa. Ulkona olikin rankkasade ja oli jännä tunnelma pidätellä sadetta linnan kiviseinien suojassa.

Rauman leirintäalueella olikin sitten monenmoista ja ihmisiä ja autoja leirintäalue täynnä. Paikka oli silti kaunis ja minä päätin mennä ulkoilmaravintolaan ilmaiselle bingolle, kun pojat menivät uimaan ja saunomaan. Yhden bingon voitin ja palkinnoksi aurinkolasit. Loppuillasta kiertelimme ympäri leirintäaluetta ja rantaa.

Ensiksi meidän piti mennä Saloon yöksi, mutta ystäväni vinkistä menimmekin Matildedahlin luontokeskuksen leirintäalueelle ja se olikin sitten aivan erilainen elämys. Luonnon keskellä ja ihan vain muutama muu auto meidän lisäksi. Kävimme pienellä kävelyllä järven rannalla ja napsimme kuvia erilaisista kasveista. Poika innostui kuvaamaan yöllisellä vessareissullaankin sammakkoa; niitä kun hyppi tuolla vähän joka välissä.😅🐸

Espoon kautta Vanhaan Porvooseen, jonka mukulakivet ja tiet olivat sitten minulle liikaa ja jouduimme päättämään reissun yön nukkumisen jälkeen tähän. Porvoossa oli kaunista, mutta minä en kyennyt ajattelemaan muuta kuin, että kuka täällä pystyy asumaan tai kävelemään ja miten täältä pääsee pois🤭

Tästä reissusta viisastuneena tiedän nyt, että toimintakykyni ja budjetin puolesta vain muutaman päivän reissut ovat mahdollisia ja näin kaikki pysyy vielä plussan puolella.

1. Varmaan ihan mukava reissu, vaikka lyhenikin. Olen joskus lapsena käynyt Runebergin lähteellä. Kauniit kuvat! Bingo ♥ Kesänjatkoa!

1. Itselläni sama homma, että reilu viisikymmentä vuotta sitten olen viimeksi käynyt Runebergin lähteellä, joten hauskaahan se oli verestää muistia🤭👍Reissusta jäi kyllä paljon käteen ja varsinkin kaikkia pieniä mukavia yksityiskohtia🩷Kesänjatkoja sinullekin!

2. Kuulostaa ihan kivalta kesäreissulta! :)

3. Mukavan kuuloinen kesäreissu teillä - kaikesta huolimatta. Turku, Tampere, Porvoo ja Matildedalkin ovat tuttuja menneiltä vuosilta kun melontajutuissa olin mukana, mutta Ruovesi - en ole tainnut edes läpi koskaan ajaa. Pitää korjata asia, jos ei tänä kesänä, niin ensi kesänä.

Turun linnan edessä sain parikymmentä vuotta sitten opastusta valokuvauksesta 😂 Siellä oli pysäköitynä vanhoja linja-autoja ja halusin ottaa niistä kuvia muistoksi. Harmi kyllä aurinko paistoi "väärästä" suunnasta, mutta päätin silti ottaa kuvan, tuli mitä tuli. Ohi kulkenut herra huomautti. ettei kannata ottaa valokuvia vasten aurinkoa ja jatkoi matkaansa. Kuvista tuli ihan hyviä... 😄😄

1. Sillä lailla, onhan se hyvä saada tuiki tuntemattomalta valokuvausopastusta🤭 Meiltäpäin lähdettäessä, jos ei mene rantatietä, Ruovedelle päin menevä tie on sitten seuraava. Se on ihan mutkainen, mäkinen ja luonnonkaunis tie, joten sitä ollaan aikoinaan menty aina, kun on ollut mahdollisuus.

4. Kivalta kuulostaa kesäreissu. Riittävän joustava ohjelma takaa sen, että nokan voi kääntää kotia kohti milloin vaan siltä tuntuu. Teille jäi mukavia muistoja.

1. Jäi mukavia muistoja ja onneksi tosiaan ei ollut mitään sellaista, mitä olisi ollut pakko nähdä, vaan mentiin päivä kerrallaan.😊

5. 5 päivää kuitenkin saitte sujumaan! Minä niin tykkään asuntoautoilusta. Pari-kolme vuotta sitten viimeksi käytiin. Nyt kun on mökki, niin ei tule lähdettyä mihinkään. tuntuu, että pitää olla mökillä, kun se kerran on ;D Olen hiljalleen alkanut jopa ymmärtää mikä mökkeilyssä viehättää. Ei tarvi nähdä ketään, eikä puhua kellekkään ;D Sisäinen erakkoni herää henkiin.
    Linnat on myös upeita paikkoja. Voisin käydä niissä monia kertoja (kuten olen käynytkin). Muu seurue ei enää oikein jaksa. Käsittämätöntä, miten ne on rakennettu entisaikaisin keinoin ja että osassa niistä on jopa asuttu kesän-talven. Onneksi on nykyään toisenlaiset seinät ympärillä ja lamput, että näkee neuloa iltaisin ;)

1. Samaa ajattelin tuolla linnassa, kun tuli vastaan jokin rouvien käsityöhuone, että miten siellä on edes nähny tehdä mitään ja saanut ylipäätään happea, jos päreet on seinillä savuttanut🙄
      Minäkin tykkään asuntoautoilusta kuin myös tykkäisin mökkeilystä. Minä taidan kuitenkin meidän perheessä edelleen olla se, jota eniten kiinnostaa😅

6. Oooh - kylläpä ennätitte paljon viidessä päivässä! Meidän nurkilla myös - rakkaita kotikulmia Turun linna ja Matildedahl (siellä tulee käytyä usein). Samoilla polkuja myös kesäreisun suhteen kanssamme, sillä polkaistiin Runebergin lähteellä ja nukuimme Ruoveden satamassa... veneenlaskupaikan vieressä - hih - te taisitte olla siellä hieman aiemmin.... tai ehkä kuljimme tunnistamatta toisiamme...

1. Vai ollaan me pyöritty ihan samoilla alueilla ja mistäpä sen tietää, jos kuljettiin toistemme ohi tietämättämme😁🩷 Ajattelinkin Turun linnan ulkopuolella kävellessä, että miltähän tuntuu asua tämän vieressä, että tajuaakohan sitä enää silloin, minkä historiallisen linnan vieressä sitä elääkään🤔
      Matildedahl oli myös ihanan luonnonkaunis paikka, kiva että menimme sinnekin.