Pitsi- ja palmikkosukat

Mitähän sitä oikeen on tullut tehtyä... siis sukankudonnan parissa.

Piti oikein kaivaa naftaliinista kuvat erilaisista pitsi- ja palmikkosukista, pitkistä sellaisista, joita olen viime vuonna tehnyt. Pari mallia on selkeästi ollut ylitse muiden, joita olen tehnyt ystäville ja tuttaville.

Tämä pitsineule on Yhteishyvä-lehdestä ja olen vain muuttanut pituutta näissä omatekoisissa malleissa. Helppo kutoa ja pitsineule joustaa mukavasti. Näitä onkin näköjään tehty monenvärisiä...














Tämä ohje on Novitan (https://novitaknits.com) arkistosta. Malli näyttää kapealta, mutta taasen pitsikuvio edessä ja takana joustaa todella hyvin. Tämä on myös älyttömän kaunis päällä. Erivärisenä tätäkin tullut tehtyä...









                                                                        
 Nämä vaaleanpunaiset pitsi-ihanuudet ovat Merja Ojanperän Sydämellinen sukkakirjasta. Malli on nimeltään  Runotyttö. Tein vertaisystävälle pitkät sukat jalkoja lämmittämään eikä yhtään haitannut että olivat vielä kauniitkin. Kuvittelin että en millään onnistu näissä, koska olen maailman huonoin lukemaan ohjeita kaavioista, mutta tässä mallissa olikin lyhyet ja selkeät ohjeet, joten loppujen lopuksi voin sanoa että helppoa kuin heinänteko;)                                                                                       


Näidenkin sukkien ohje taitaa löytyä Novitan arkistoista. Pidän tällaisista, joissa on jokin juju, kuten näissä yläreunan pitsikäännös. Muuten mallin pitää olla selkeä eikä liikaa yksityiskohtia ja värien pitää ehdottomasti miellyttää minun silmääni. Väreistä olen tarkka. Voin tuhlata paljonkin aikaa siihen, että sävyt sopivat minun mielestäni yhteen. Ihan sama vaikka toiset sanoisivat että sopivat yhteen...jos minun mielestäni ei sovi, etsin sen oikean sävyn vaikka kiven kolosta ennen kuin aloitan. Toisaalta taas jotkut minun mielestäni yhteensopivat värit eivät välttämättä miellytä muita. Olen ikäni haaveillut joko neuleesta tai villatakista, jossa väreinä on liila ja oranssi. Vielä en ole saanut aikaiseksi, mutta yhä vain jaksan haaveilla noista väreistä...



Nythän alkoikin sitten syyhyttämään pitsisukkien kutominen. Onneksi minulla on jo suunnitelmissa mitä teen kesän aikana ja lankoja näihin on jo pussillinen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sadonkorjuusukkien ilmainen ohje

Mustavalkoiset Unikkosukat

Varpu-sukat eri väriyhdistelmillä